Bezoek aan Oosterpoort

Op dinsdag 1 december werd een kleine delegatie van de commissie gemeentelijke politiek gastvrij ontvangen in Theater Oosterpoort door directeur Nynke Stellingsma en concert promotor Peter Sikkema. Naast theater de Oosterpoort horen de Stadsschouwburg en sinds dit jaar ook het Grand Theatre aan de Grote Markt bij deze combinatie. 


Het Grand Theatre is eerder dit jaar failliet gegaan en de Oosterpoort heeft nu de programmering en kaarverkoop overgenomen. Dit is een succes gebleken aangezien de bezoekersaantallen in de laatste drie maanden verdrie- of verviervoudigd zijn. Het heeft nu vooral een presentatiefunctie, de productiefunctie en de talentontwikkeling is nagenoeg verdwenen. De vraag is echter ook of deze productie en talentonwikkeling beslist in het midden van de stad aan de Grote Markt moet. Dit zou ook heel goed op een andere plek in de stad kunnen. Bijkomend probleem daarvoor is dat de subsidie voor de productiefunctie door het rijk is stop gezet. In de komende jaren wordt dat nieuw beleid voor ontwikkeld en het is maar de vraag hoeveel geld hiervoor naar Groningen komt. Vanaf 2017 wordt het Grand Theatre weer zelfstandig, daarvoor is inmiddels een bestuur met kundige mensen aangesteld. 


De gevel van de stadsschouwburg is door de gemeente voor een bedrag van 1,4 miljoen euro gerenoveerd. Echter ook aan de binnenzijde moet het nodige worden opgeknapt. Zo zal de zaal op een andere manier worden ingericht om iedereen goed zicht op het podium te geven, de foyer opgeknapt en een gezellig cafe worden ingericht. De Oosterpoort stelt zelf 465.000 euro ter beschikking, de overige 450.000 moet uit 'sponsoring' komen. Een deel van de oplossing is gevonden door het gebouw over te dragen aan het monumentenfonds. Het theater houdt de zeggenschap over de schouwburg maar komt door de overdracht wel in aanmerking voor een provinciale subsidie van 250.000 euro. Ook is er ingeschreven op een sponsoring van 300.000 van de Bankgiroloterij en komt er 150.000 euro van het SRP  fonds. Een groot deel van het geld voor de verbouwing is daarmee binnen. 


Het theater de Oosterpoort draait goed. Een van de laatste successen is het binnenhalen van John Cleese in mei volgend jaar. Verder heeft het theater een systeem ontwikkeld om de bezoekers beter in kaart te brengen. In dit systeem worden onder andere de bezochte voorstellingen, de woonplaats en interesse van de bezoekers geregistreerd. Zo kan bijvoorbeeld beter worden beoordeeld of er overlap tussen publiek van verschillende voorstellingen, maar ook de service richting de klanten worden verbeterd.  Deze informatie kan ook makkelijk worden uitgewisseld met andere theaters. De verzelfstandiging van het theater heeft volgens de directie voor- en nadelen. Zo zal er bijvoorbeeld altijd een relatie met de gemeente blijven bestaan, omdat theater niet zonder subsidie kan. Op dit moment draait het theater voor bijna 60 procent op eigen middelen. Verzelfstandiging gaat vaak mis omdat er te veel kosten zijn voor onderhoud van de gebouwen en of het personeel. Hier zullen dus eerst goede afspraken over moeten worden gemaakt. Een mogelijk voordeel van verzelfstandiging is dat er commercieler gewerkt kan worden en met goedkoper personeel. De relatie met Martiniplaza is de laatste tijd verbeterd. 


Het Eursonic Noorderslag festival is de grootste publiekstrekker op muziekgebied in Groningen en een van de belangrijkere festivals in Europa. Voor dit festival is er ook altijd een grote conferentie waar wel 4000 mensen uit de muziekindustrie meedoen. Deze combinatie samen met een goede service richting de artiesten maakt dit festival zo succesvol. Er zal wel alles op alles gezet moeten worden dit te behouden want ook op andere plaatsen zoals bijvoorbeeld Hamburg is men bezig dit te kopieren.


Het was dus een informatieve avond en er is afgesproken om af en toe te blijven overleggen.