Meer recreatie door plannen Hoornsemeer

In de Noordoosthoek van het Hoornsemeer ligt het Hampshire hotel, gevestigd in het voormalige trainingscentrum van KPN. Het hotel ligt in een mooie groene omgeving, maar min of meer met de rug naar het meer. Aan de meerkant ligt een wat verwaarloosd natuurgebiedje wat als doorgaande route gebruikt wordt door fietsers, wandelaars en joggers. Als verblijfsgebied is het nauwelijks tot niet in gebruik.

De eigenaar van het hotel zou dat graag anders zien en een duidelijker verbinding willen maken met het meer. Hij liet daar voor een plan maken waarin het meer iets groter gemaakt zou worden en dichterbij het hotel zou komen te liggen en er mogelijkheid tot de aanleg van een terras en steigers zou ontstaan. Bovendien zou het pad dan vernieuwd en heringericht kunnen worden.

Omdat hier een wijziging van het bestemmingsplan voor nodig was, kwam het voorstel naar de gemeenteraad.

De VVD is voor het voorstel. Met dat voorstel zou het meer dichter bij de stad komen te liggen en het gebied nog meer ontsloten worden. Dat het hotel er commerciële belangen bij had was duidelijk, maar de investering van het hotel was dan ook fors. Van gemeente en meerschap werden geen investeringen gevraagd. En de winst voor die partijen was evident: een mooier en nog meer beschikbaar gebied voor de Stadjers met meer recreatie mogelijkheden.

Naast tegenstanders meldde zich ook een grote groep voorstanders uit de wijk.

De tegenstanders waren onder andere bang voor verstoring van de rust en lawaaierige feesten tot in de nachtelijke uren. Het hotel voerde aan dat daarvan geen sprake zou zijn, omdat zij (en hun clientèle) de rust evenzeer koestert en zij zichzelf dan in de vingers zou snijden. Bovendien geldt hier, als voor alle soorten van overlast, dat de overheid hierop dient te handhaven.

De voorstanders waren enthousiast over de nieuwe mogelijkheden die deze ontwikkeling voor hun wijk zou bieden en de gelegenheid om in dat gebied te verblijven, bijvoorbeeld door een terrasje te pikken.

De VVD is voorstander van participatie door bewoners en bedrijven, want zij maken uiteindelijk de stad. In dit geval waren alle groepen er mee gediend, terwijl natuurwaarden werden gerespecteerd en waar nodig gecompenseerd. Daarnaast was de initiatiefnemer ook nadrukkelijk bereid te investeren in de openbare ruimte, ook een vorm van participatie. Bovendien werden de oorspronkelijke plannen door de initiatienemer op enkele punten aangepast op verzoek van de omwonenden.

Alles overwegende heeft de VVD voor de wijziging van het bestemmingsplan gestemd. Het voorstel werd met een meerderheid in de raad aangenomen. We zijn er van overtuigd dat het plan ervoor zorgt dat de stad weer iets mooier wordt en kijken uit naar de resultaten van de verbouwing.