Woordvoering Rekening 2015

Vanmiddag heeft de gemeenteraad de rekening van 2015 besproken. U kunt hieronder de woordvoering van fractievoorzitter Sabine Koebrugge lezen.

Voorzitter, het resultaat van 2015 hebben wij weer mogen ontvangen in 657 pagina’s. Een echte pageturner waar de Fifthy Shades of Grey trilogie nog een puntje aan kan zuigen. Maar zonder gekheid: dit boekwerk vorm wel het resultaat van een jaar lang enorme inzet van alle betrokkenen. Dank daarvoor. En we kunnen concluderen: het gaat eigenlijk best goed met de stad.

De economie trekt aan en er kunnen steeds meer lintjes geknipt worden voor het openen van bedrijven die zich vol enthousiasme vestigen in onze stad. De VVD heeft steeds aangedrongen op het geven van ruimte aan bedrijven zodat zij in staat worden gesteld om banen te realiseren. Hier beginnen we duidelijk de vruchten van te plukken.

En er gaat meer goed. Er zijn meer uitkeringsgerechtigden naar werk geleid dan beoogd. We hebben ondanks alle beroering rondom de gaswinning toch met z’n allen de schouders eronder gezet en ingezet op de energietransitie (eerste stappen richting geothermie worden deze vergadering allicht gezet). En er zijn zinvolle gesprekken met de sportverenigingen gevoerd waardoor de tariefsverhoging achterwege kan blijven.

Een punt dat wat de VVD betreft nog wel aandacht verdient, is de aanpak van kindermishandeling. Voor de VVD is het van groot belang dat kinderen in een veilige omgeving op kunnen groeien. Op straat, maar zeker ook thuis. Kindermishandeling signaleren is niet altijd makkelijk. En wanneer het gesignaleerd is vervolgstappen zetten is nog moeilijker. De VVD diende daarom bij de behandeling van de begroting 2015 een motie in om het onderwijs verder te betrekken. Hoewel er wel door het college is aangegeven dat dit opgepakt is, zien we de resultaten te weinig terug in de rekening. Dit is ook niet zo gek, omdat we nog weinig cijfers hebben van kindermishandeling. Via Veilig Thuis zijn er wel cijfers beschikbaar en wat de VVD betreft worden die ook meegenomen in volgende rekeningen. Bovendien is de VVD van mening dat er een duidelijk budget voor kindermishandeling moet komen. Zeker nu het college voortvarend aan de slag is gegaan met de “Tien van Noord”. Hoe dit er precies uit komt te zien weten we na de zomer. Bij het voorjaarsdebat zal de VVD daarom ook met een voorstel komen om de aanpak van kindermishandeling duidelijker zichtbaar te maken in begroting en rekening. De aanpak van kindermishandeling is overigens niet iets waar alleen de VVD zich hard voor zou moeten maken, dus wie mee wil denken, is uiteraard welkom!

Voorzitter, wat de VVD betreft kunnen we terugkijken op een mooi jaar en kunnen we weer vol goede moed vooruit.

Dankuwel.