Kabelbaan van de baan?

Afgelopen maand agendeerde de VVD samen met de Christenunie de collegebrief over de kabelbaan (bespreekpunten). Het college gooide de deur behoorlijk dicht. Het gaf immers aan de toegevoegde waarde van een kabelbaan op het traject Europapark - Sontplein - Grote Markt niet te zien. De VVD ziet die toegevoegde waarde echter wel en wilde van de andere partijen weten wat zij van de kabelbaan vinden nu er meer duidelijkheid is over de mogelijkheden (Klik hier voor het artikel in het Dagblad van het Noorden).

Het is duidelijk dat de SP en GroenLinks geen voorstanders zijn van de kabelbaan. De overige partijen hebben echter de onderzoeken steeds gesteund. Die onderzoeken (o.a. in februari 2013 een quickscan en nu een business case van onderzoeksbureau Arcadis) liggen nu voor. Ondanks dat Arcadis een business case heeft doorgerekend waaruit blijkt dat de kabelbaan zonder overheidsgeld gefinancierd kan worden, willen andere partijen nóg meer onderzoeken. Wat dan precies onderzocht zou moeten worden, weet niemand... Wat wel duidelijk was, was dat de gemeente daar niets aan zou mogen bijdragen. Dat moeten de initiatiefnemers - de Groninger City Club - maar weer doen. Mooi is dat. Heb je al 80.000 euro geïnvesteerd, word je gevraagd om nog meer te betalen aan een onderzoek. En je weet niet eens waarnaar.

Het lijkt de VVD wel duidelijk dat GCC zich niet voor een karretje laat spannen voor een doormodderende discussie. De VVD waarschuwde er tijdens het debat al voor en was daarom niet verbaasd dat de Groninger City Club de week daarna de bal weer terugkaatste naar de raad: spreekt u zich eerst maar eens uit voor de kabelbaan, daarna praten we verder. Heel terecht, zeker als je bedenkt dat de GCC al behoorlijk wat geld (minimaal 80.000 euro), tijd en energie in onderzoeken heeft gestoken. Heel teleurstellend. Voor GCC, maar ook voor Koninklijke Horeca Groningen en ondernemers als Century Autogroep, waarvan de eigenaar aangaf te willen investeren.

Voorlopig nog geen kabelbaan in Groningen. Misschien na de volgende verkiezingen? Of toch elders in de stad langs de Oosterhamrikkade? Of is Venlo ons (weer) voor met de plannen voor een permanente kabelbaan? Groninger kan koploper zijn, maar wellicht is een - door ondernemers gefinancierde - kabelbaan nog iets te hip voor partijen als D66, CDA, Student & Stad en PvdA.

De VVD blijft de mogelijkheden van een kabelbaan in Groningen zien en zoekt ondertussen ook verder naar nieuwe, innovatieve vervoersmogelijkheden.

Wilt u alle geagendeerde stukken incl. rapporten m.b.t. de kabelbaan bekijken? U vindt deze stukken hier (agendapunt B2)