Begin kennismaking beroep en techniek op de basisschool

Tijdens het Onderwijsatelier presenteren de VVD en de PvdA met partners uit de stad een nieuw onderwijsinitiatief dat de kennismaking met beroep en techniek al in de basisschool laat beginnen. Zo kunnen kinderen eerder en laagdrempeliger vaardigheden, talenten en zelfvertrouwen ontwikkelen en bewuster kiezen voor een beroep met toekomst.

De Groningse jeugd groeit op in een snel veranderende wereld. De IT-revolutie verandert nu de samenleving al ingrijpend en robotisering van diverse beroepen lijkt slechts een kwestie van tijd. Veel oude banen verdwijnen en nieuwe banen ontstaan dus. Tegelijkertijd is aan sommige oude ambachten en technieken blijvend behoefte.

Voor de basisschoolkinderen van nu is het belangrijk dat zij al vroeg deze toekomstige arbeidsmarkt leren kennen en begrijpen. Het is goed om leerlingen op hun eigen niveau, en aangepast aan hun belevingswereld, een goed beeld te bieden van de arbeidsmarkt in brede zin en de mogelijkheden in de technische sector in het bijzonder. 

De kennismaking kan bestaan uit het werken met de technieken van een specifiek beroep begeleid door een professional, zodat de leerling een volledig beeld krijgt van de techniek zelf en degene die met de techniek werkt. Maarten van der Laan: “Het is belangrijk om leerlingen, vooral leerlingen die in de klas moeilijk meekomen met andere lessen, de kans te bieden om zo nieuwe vaardigheden en talenten te ontdekken en zo ook zelfvertrouwen te ontwikkelen.” 

Bijzondere aandacht gaat bij het onderwijsinitiatief uit naar delen van de arbeidsmarkt en bijbehorende talenten waar veel vraag naar is (techniek), die relatief nieuw of onbekend zijn (de appbouwer), bijna vergeten of waar vooroordelen een vrije beroepskeuze in de weg kunnen zitten. Door kinderen al op de basisschool kennis te laten maken met deze beroepen kunnen kinderen eerder, bewuster keuzes maken. Niet alleen voor een passende vervolgopleiding, maar ook voor handige en leuke bijpassende hobby’s. Zo kan ook voorkomen worden dat kinderen (onbewust) bepaalde beroepen op jonge leeftijd al uitsluiten op basis van onbekendheid, vermeende eigen ongeschiktheid of vooroordelen. 

Jasper Boter (VVD): “We vertrouwen er op dat dit project een bijdrage kan leveren aan het ontwikkelen van vooral technische talenten van alle leerlingen, zodat zij bewust kunnen kiezen voor een vervolgopleiding met een technische inslag, waarmee zij daarna ook bewust kunnen werken binnen de technische sector.”

Dit initiatief wordt vandaag gepresenteerd bij ‘het Onderwijsatelier’ en is opgesteld met input van verschillende partijen in met name het onderwijs.