Groningen Airport Eelde

Hieronder vindt u de woordvoering van VVD-raadslid Jasper Honkoop over Groningen Airport Eelde.

Voor ons ligt een zeer uitgebreide en goed uitgewerkte strategische verkenning met een vrij volledig en objectief beeld dat duidelijke keuzes mogelijk maakt (Klik hier om deze rapporten te bekijken). Duidelijke keuzes die inmiddels ook gemaakt moeten worden en urgent zijn. Waar een jaar geleden in de gemeenteraads-commissie Financiën en Veiligheid zorgen zijn geuit over de financiële positie van de luchthaven, weten wij inmiddels dat gegeven de huidige verliezen in de loop van 2017 het vermogen van de luchthaven dan onder een kritische grens zal komen.

De VVD ziet in het onderzoek van Lufthansa Consulting voor Eelde een interessant marktgebied, met aanzienlijke risico’s én kansen. Met de opkomst van Lelystad heeft Eelde veel te verliezen – een risico dat de studie meeweegt – maar de concurrentiestrijd met Lelystad wordt zeker niet gewonnen door vooral te blijven doen wat wij al jaren doen. En tegelijkertijd kent de studie een kleinere maar relevante conservatieve aanname dat Duitsers net over de grens geen gebruik zullen maken van Eelde – hier liggen ons inziens mogelijk wél kansen voor Eelde. Met dit en Lufthansa’s beschrijving van mogelijkheden voor interessante bestemmingen ziet de VVD groeimogelijkheden voor Eelde, ondanks het onzekere risico dat Lelystad vormt.

Dan, de studie naar het business model. Deze wijst op het belang van meer inkomsten: in de vaste kosten kan eigenlijk niet gesneden worden. Om meer passagiersvluchten te realiseren stelt de studie voor dat, net als bij concurrerende luchthavens, visit costs verlaagd kunnen worden door de kosten voor brandweer en veiligheidstaken buiten de exploitatie te bekostigen. Voor de VVD is het een te overwegen stap om de concurrentiepositie van Eelde zoveel mogelijk in lijn te brengen met vergelijkbare Europese luchthavens, zoals Maastricht, door uitgaven voor de brandweer en veiligheidstaken over te hevelen naar overheden. Graag reactie college op hoe vergelijkbare luchthavens dit bekostigen en hoe een level playing field eruit kan zien voor Eelde.

In de maatschappelijke kosten-batenanalyse lezen wij dat het alternatief afbouwen van de luchthaven een aanzienlijk langetermijn maatschappelijk verlies zowel als kortetermijnkosten met zich meebrengt. Hiertegenover staan de aanzienlijke langetermijninvesteringskosten en maatschappelijke baten van het alternatief investeren. Wat de VVD betreft voegt de ondernemersconsultatie van NOM en VNO NCW hier een belangrijk element aan toe: het belang van de luchthaven voor het vestigingsklimaat van de regio in de ogen van de ondernemers zelf. Want wat betekent het voor bedrijven, maar ook voor congres-, museum- en universiteitsstad Groningen als de luchthaven sluit? De VVD ziet met deze kwalitatieve onderbouwing van het vestigingsklimaat en de cijfers van de maatschappelijke kosten en baten de meerwaarde van een versterkt voortbestaan van de luchthaven onderbouwd.

Voor de VVD zijn de maatschappelijke kosten en baten en de ondernemers’ visie op het vestigingsklimaat een belangrijk uitgangspunt bij het bepalen van de meerwaarde van de luchthaven voor de aandeelhouders en dus voor vervolgstappen voor de luchthaven. Het streven is op een voor de aandeelhouders financieel houdbare wijze, dus met behoud van degelijk begrotingsbeheer en een weerbaar weerstandsvermogen, te komen tot een zo positief mogelijke MKBA en vestigingsklimaat.

Voor de VVD is het verder wenselijk dat parallel aan een eventuele keuze voor verdere financiering van en investeringen in de luchthaven ingezet wordt op nieuwe aantrekkelijke businessmodellen voor de luchthaven – voor zover bekend - en een organisatie die geschikt is om dat te begeleiden.