Woordvoering Begrotingsdebat 2017

Op deze pagina vindt u de woordvoering van fractievoorzitter Sabine Koebrugge, tijdens het begrotingsdebat van 7 november 2016.

Fractievoorzitter Sabine Koebrugge tijdens het begrotingsdebat

Voorzitter,

Voor u staat een zeer tevreden fractievoorzitter. In 2010 werd ik na de verkiezingen raadslid. Ondanks dat de VVD de tweede partij van Groningen werd, belandden wij in de oppositie. Het viel mij op hoeveel mensen ontevreden waren over wat er allemaal besloten werd vanuit het stadhuis. En ja, dat was ook meteen de kern van het probleem. Besluiten werden genomen vanuit het stadhuis. Of Stadjers het een goed idee vonden of de noodzaak ervan inzagen, deed er eigenlijk niet toe. De politieke meerderheid zag het zitten. Dus het moest gebeuren.

Als VVD-er ben ik echter optimistisch ingesteld en kijk ik liever vooruit dan achteruit. En nu 6,5 jaar later sta ik hier met een heel ander gevoel dan toen ik begon als raadslid. Er is tegenwoordig veel meer mogelijk en alle partijen zien in dat een besluit niet vanuit het stadhuis genomen moet worden, maar in samenspraak met de samenleving. De vorige coalitie probeerde al een duidelijke ommezwaai hierin te maken en deze coalitie zet dat nog verder voort. En met resultaat.

Ik wil hier niet betogen dat tegenwoordig iedereen tevreden is. Dat kan ook niet. We moeten realistisch blijven. Het is onmogelijk om, rekening houdend met alle belangen, iedereen te allen tijde het naar de zin te maken. Dat zou wat de VVD betreft ook niet de insteek moeten zijn. Wel moet de insteek zijn dat we naar mensen luisteren en daar waar hun ideeën niet uitvoerbaar of tegenstrijdig met andere belangen zijn, moeten we dat uitleggen. Dit gaat steeds beter en daar verdient ons ambtelijk apparaat ook een compliment. Bij het uitwerken van de plannen zijn zij steeds meer instaat om de Stadjer bij deze plannen te betrekken. En zo hoort het ook. Bovendien hebben we vannacht kunnen zien dat het volk vanzelf van zich laat horen als je het negeert.

De VVD hecht als volkspartij veel waarde aan de balans. Enerzijds hebben wij een verantwoordelijkheid om de wensen van de Stadjers vorm te geven en die wensen ook op te halen. Juist raadsleden hebben de verantwoordelijkheid om te weten wat er leeft bij de mensen in de stad en al die belangen af te wegen. Anderzijds ontstaan ideeën spontaan in buurten waar raadsleden of de gemeente pas later in betrokken worden. Betrokken Stadjers verdienen een luisterend oor en de faciliteiten om mee te kunnen denken over de stad. Let’s Gro is een mooi voorbeeld van zo’n faciliteit. We mogen echter niet van onze inwoners verwachten dat zij altijd de tijd kunnen nemen om overal van zich te laten horen. Veel mensen zijn overdag hard aan het werk en rekenen erop dat wij in de gemeenteraad onze verantwoordelijkheid nemen. Daar moeten we rekening mee houden wanneer buurtexperimenten en -initiatieven ontwikkeld worden. Het kan bijvoorbeeld niet zo zijn dat een kleine club buurtbewoners beslist voor de rest van de straat dat zij hun auto niet meer kunnen parkeren in die straat.

Daar waar Stadjers door ons en door de gemeente meer worden betrokken, levert het ook een veel mooier resultaat op. Stadjers voelen zich meer betrokken en worden de beste ambassadeurs voor de stad die wij ons kunnen wensen. En de ontwikkelingen in de stad krijgen ook een boost. Zo zien we dat het aantal faillissementen in de stad afneemt, terwijl het aantal toeristische overnachtingen, de werkgelegenheid en het aantal bedrijven in de stad toeneemt. Voor de VVD belangrijke ontwikkelingen, want de toename van het aantal banen is van onmisbare waarde voor de stad en de regio. Mensen willen zekerheid over hun inkomen. Heb ik straks nog wel een baan of kan ik überhaupt een baan krijgen? Genoeg Stadjers stellen zichzelf deze vraag. De VVD vindt het daarom belangrijk dat bedrijven de ruimte krijgen om te investeren en verder te groeien.

We zien dat dit college zich sterk inzet voor deze ruimte. Er wordt meer in nauw overleg met het bedrijfsleven gewerkt aan minder regel- en lastendruk. Bovendien ontstaan er door deze ruimte mooie samenwerkingen. Kijk bijvoorbeeld naar de samenwerking die heeft geleid tot het initiatief om deze winter Groningse schoolkinderen de kerstboomverlichting op de Grote Markt te laten programmeren. Een geweldig idee waarbij kinderen spelenderwijs in aanraking komen met techniek.

Dit past ook perfect bij het voorbereiden van kinderen op de banen van de toekomst. Het is niet voor niets dat de VVD samen met de PvdA met het initiatief is gekomen om kinderen al op de basisschool kennis te laten maken met beroep en techniek. Zo kunnen kinderen eerder en laagdrempeliger vaardigheden, talenten en zelfvertrouwen ontwikkelen en bewuster kiezen voor een beroep met toekomst. De IT-revolutie verandert nu al de samenleving ingrijpend. Robotisering van diverse beroepen lijkt slechts een kwestie van tijd. Veel oude banen verdwijnen en nieuwe banen ontstaan. Tegelijkertijd is aan sommige oude ambachten en technieken blijvend behoefte. Het is goed om leerlingen op hun eigen niveau, en aangepast aan hun belevingswereld, een goed beeld te bieden van de arbeidsmarkt. Zowel in brede zin als de mogelijkheden in de technische sector in het bijzonder.

Wij maken ons wel eens zorgen of we onze baan houden, maar ouders hebben nog een extra zorg. Kan mijn kind straks nog een baan vinden die bij hem of haar past? En daarom is het van groot belang dat we al op het basisonderwijs beginnen met kinderen voorbereiden op de banen van de toekomst.

En nu we het toch over het onderwijs hebben, wil de VVD graag het college complimenteren met de aanpak van kindermishandeling. De VVD vroeg bij het voorjaarsdebat om een apart budget te creëren voor de aanpak van kindermishandeling. De wethouder lijkt nog wat zoekende te zijn naar praktijkvoorbeelden waaruit het succes van aandachtsfunctionarissen in het onderwijs blijkt. De VVD heeft deze voorbeelden al en spreekt daar graag met de wethouder en raad over in een volgende commissievergadering.

Rekening houden met toekomstige ontwikkelingen is niet alleen voor het onderwijs van belang, maar ook voor onszelf. Met de naderende herindelingen vindt de VVD het belangrijk dat we ook de OZB voor bedrijven tegen het licht houden. De OZB voor bedrijven is momenteel uit verhouding ten opzichte van andere gemeenten. Groningen vraagt aanzienlijk meer dan omliggende gemeenten, maar ook aanzienlijk meer dan vergelijkbare steden. Het is duidelijk dat een verlaging betekent dat er geld gevonden moet worden om dit te dekken. Met oog op de aanstaande herindelingen lijkt het de VVD toch verstandig dat het college hiernaar kijkt. We hebben bij Meerstad immers al gezien dat de herindeling veel bedrijven behoorlijk op kosten jaagt. Het lijkt ons sowieso verstandig als de raad een beter beeld krijgt bij wat de financiële gevolgen straks zullen zijn bij herindelingen. Eventuele herindelingen, want we weten natuurlijk nog niet exact hoe het eruit gaat zien. Een grotere gemeenten zal extra inkomsten met zich meebrengen, maar ook extra verplichtingen. Op dit moment heeft de raad daar nog geen duidelijk beeld van. Is het college daarom bereid om de raad volgend jaar inzicht te verschaffen in de kosten en baten waar de nieuwe gemeente mee te maken zal krijgen? Zo kunnen we ons goed voorbereiden op de toekomstige ontwikkelingen.

Voorzitter, het gaat steeds beter met de stad. Laten we ons dus ook blijven voorbereiden op toekomstige ontwikkelingen, zodat de stad blijft groeien en iedereen daarvan kan profiteren.

Dankuwel.