VVD roept op tot sterkere samenwerking cultuursector

Tijdens de raadsvergadering van 30 november, heeft de VVD een motie ingediend om de cultuursector te stimuleren om meer samen te werken. Voor culturele instellingen zijn ondersteunende taken zoals personeelszaken, juridische zaken en financiën belangrijk voor hun welzijn. Voor kleinere organisaties is dit vaak lastig te regelen, vanwege de kosten die hier aan verbonden zijn.

De VVD ziet graag dat de cultuursector deze activiteiten gemeenschappelijk uit gaat voeren. Hierdoor is namelijk een betere ondersteuning en kostenbeparing mogelijk. De culturele instellingen én de stad zullen hier van profiteren. De motie is door een meerderheid van de raad gesteund en zal dus worden uitgevoerd.

Daarnaast werd het nieuwe Stationsgebied besproken. Het nieuwe busstation zal verplaatst worden naar de achterkant van het hoofdstation. Maar hier is geen ruimte vrijgehouden voor internationale bussen naar bijvoorbeeld Duitsland. ‘In het vernieuwde stationsgebied moet ruimte zijn voor alle vervoersstromen, dus ook voor internationale bussen zoals Flixbus’, aldus VVD-raadslid Max Blom.

Ook heeft de raad ingestemd met het plan om fietsers voorrang te geven op de Eikenlaan. Dagelijks fietsen hier veel studenten richting Zernike. De VVD vindt dat een slecht plan is. De doorstroming van het autoverkeer zal sterk verminderen. Daarnaast is er geen ruimte voor hulpdiensten bij opstoppingen. Ook de politie Groningen heeft negatief geadviseerd over het plan. De VVD snapt niet waarom het advies van de politie in de wind geslagen wordt. Helaas was de meerderheid van de raad het hier niet mee eens. De komende tijd zal de fractie de situatie rond de Eikenlaan scherp in de gaten houden.

De VVD-fractie is blij met de ontwikkeling van het Suikerunie terrein. De VVD pleit hier al jaren voor. Daarom mogen de plannen ook nog een stuk ambitieuzer. ‘Het terrein is uitermate geschikt voor een ontwikkeling waarbij alle woonwensen aan bod komen. Het gebied kan een volwaardig onderdeel van de stad worden’, volgens VVD-raadslid Max Blom.

Tenslotte werd de herindeling met Ten Boer en Haren besproken. De provincie Groningen wil graag dat de gemeentes samen met Groningen een nieuwe gemeente vormen. Alleen Haren heeft aangegeven zelfstandig te willen blijven. De VVD benadrukt dat Haren welkom blijft om samen te gaan met Groningen. Het is daarbij wel belangrijk dat het proces met Ten Boer niet wordt vertraagd.

Vanwege de kerstvakantie zal de volgende raadsvergadering een week eerder zijn, namelijk op 21 december. U kunt via deze link de agenda hiervan in de gaten houden.