Groningen anno 2016: jaaroverzicht van de VVD

Het einde van 2016 is met rasse schreden genaderd. Tijd voor een terugblik op het jaar vanuit politiek perspectief. Dit overzicht biedt u een inkijk in onze werkzaamheden en de resultaten die de VVD Groningen het afgelopen jaar heeft behaald. Van problemen in de thuiszorg tot een bereikbare binnenstad, van een kabelbaan tot de vrijwilligersmakelaar en van ontgroeningen tot investeren in Groningen Airport Eelde, het kwam allemaal aan bod in 2016.

U kunt van ons in 2017 verwachten dat wij verder zullen werken aan een bereikbare, veilige en schone stad Groningen. Een stad waar niemand langs de zijlijn hoeft te staan en waar ruimte voor ondernemerschap gestimuleerd wordt. Speelt er daarnaast iets in uw omgeving wat u graag wilt meegeven of onder de aandacht brengen bij onze Stadse VVD-politici? Laat u zich dan vooral horen door ons te mailen op vvd@raad.groningen.nl of vul het formulier in via deze link.

Januari

De problemen bij thuiszorgorganisatie TSN leidt ertoe dat ongeveer 150 Stadjers zonder thuiszorg zitten. “Dit is vooral voor de mensen die deze zorg moeten ontvangen een ernstige situatie. Daarnaast ontstaat er voor ons een vertrouwensbreuk met TSN”, aldus VVD-raadslid Jasper Honkoop. “Het belangrijkste is dat de mensen die zorg nodig hebben, deze ook ontvangen!”

De veiligheid van onze Stadjers staat voorop. Daarom moet er volgens fractievoorzitter Sabine Koebrugge ook aandacht blijven voor het verbeteren van de leefbaarheid, economisch perspectief en een goede schadeafhandeling als het aankomt op aardbevingen en de mogelijke schade ervan in de stad. Tevens liggen de kansen voor werkgelegenheid in stad en ommeland voor het oprapen waar het gaat om de energie- en gastransitie. “Er is veel kennis in het Noorden. Partijen zoals Energy Valley, EnTranCe, Energy Academy Europe, GasUnie en GasTerra moeten bij de veranderingen betrokken blijven. Daarnaast hebben we in het Noorden een succesvol startup-klimaat. De VVD gaat ervan uit dat ook startups bij de zoektocht naar nieuwe energievoorzieningen worden betrokken”, aldus Sabine Koebrugge.

Februari

De stad blijkt op veel plekken niet voor iedereen toegankelijk te zijn. Daar wil de VVD verandering in brengen. Bovendien heeft de crisis en leegstand voor nieuwe uitdagingen gezorgd voor ondernemers. Dit vraagt een andere aanpak, zoals het vergroten van ruimte voor ondernemers. Om de stad ook toekomstbestendig te maken, pakken we de hele stad in een keer aan. “Een mooie, leefbare binnenstad en nog bereikbaar ook”. Zo omschrijft fractievoorzitter Sabine Koebrugge de plannen in de Binnenstadsvisie.

Het A-kwartier wordt nieuw leven ingeblazen met een interessante mix van bedrijvigheid en bewoners. Na jaren van procederen door prostitutie-exploitanten tegen het veranderen van het bestemmingsplan in het A-kwartier zijn de plannen definitief ten uitvoer gekomen. De VVD-fractie stemde dan ook graag in met de ‘Toekomstvisie A-kwartier’. “Wij zijn positief over de ontwikkelingen in het A-kwartier, ook omdat deze in nauwe samenspraak met de buurt zelf tot stand is gekomen”, aldus VVD-raadslid Max Blom.

De kortste maand van het jaar werd daarom afgesloten met de instemming van een nieuw bestemmingsplan voor de Noordoosthoek van het Hoornsemeer. Voor de VVD is het belangrijk dat er ruimte is voor recreatie en een impuls gegeven wordt aan de economie en werkgelegenheid. Kortom, een echte aanwinst voor de stad.

Maart

Hoe krijgen wij meer mensen uit de bijstand en aan het werk? Door hen bijvoorbeeld te begeleiden naar een actieve rol in de maatschappij. Daarom heeft de VVD zich nogmaals, bij monde van raadslid Jasper Honkoop fel tegen het basisinkomen geuit. “Een basisinkomen is onbetaalbaar, onuitvoerbaar en zorgt voor veel hogere belastingen. De VVD is en blijft daarom tegen een basisinkomen en stemt dan ook tegen deze subsidie die het basisinkomen via Stichting MIES mogelijk zou maken”. Jasper Honkoop heeft tevens een uitgebreid opinieartikel geschreven over het basisinkomen. Klik hier om dit artikel te lezen.

“Ieder zijn hobby, maar de gemeente hoort hier niet over te gaan. We moeten niet doorslaan in de regels”. Met die boodschap kaartte fractievoorzitter Sabine Koebrugge de vreemde gang van zaken van regels rond Kinky-feesten aan. “Iedereen moet de vrijheid hebben om naar de feesten te gaan waar hij of zij behoefte aan heeft. De huidige regels werken stigmatiserend naar deze doelgroep”. De huidige regelgeving schaart dergelijke feesten namelijk onder prostitutie-vergunningen terwijl er geen seks tegen betaling plaatsvindt. Eind 2016 werd er naar aanleiding van de motie van de VVD opnieuw gesproken over dit onderwerp. Inmiddels is bekend dat dergelijke feesten voortaan onder evenementenvergunningen vallen. De organisator van de feesten is erg blij met deze ontwikkelingen. Met deze aanpak zou Groningen voorop kunnen lopen ten opzichte van de rest van het land.

April

Jaarlijks 1 miljoen euro extra voor het Groninger onderwijs goed besteden. Met dat gegeven diende raadslid Jasper Honkoop een motie in om het onderwijs in Groningen nog beter te maken. De VVD zet in op een structurele verbetering van het onderwijs. Om dit mogelijk te maken kunnen projecten en initiatieven meer op elkaar afgestemd worden. “Om ervoor te zorgen dat de projecten ook na een jaar nog iets toevoegen, is het van belang dat deze projecten een permanente plaats in het onderwijs krijgen. Ook moeten ervaringen die worden opgedaan uit deze projecten, snel worden gedeeld met het bestaande onderwijs”, aldus Jasper Honkoop.

Hoewel niet alle verhuurders slechte huisbazen zijn, moeten misstanden in de kamerverhuur verleden tijd worden in Groningen. Met de komst van een meldpunt hoopt de VVD dat deze misstanden een halt toegeroepen kan worden. “Er zijn veel verhuurders die het goede voorbeeld geven. Helaas zijn er verhuurders die zich niet aan de regels houden en daarom stemt de VVD in met dit meldpunt”, aldus VVD-raadslid Max Blom.

Om kinderen zo ver mogelijk buiten het bereik van drugs te houden stelt de VVD voor om de afstand tussen scholen en coffeeshops zo groot mogelijk te maken. Dat MBO-scholen onder het afstandscriterium van minimaal 100 meter vallen is hierin een stap in de juiste richting. Steunfractielid Elisabeth Akkerman gaf bij de bespreking van het drugsbeleid aan dat het beleid in Groningen wat de VVD betreft gericht moet zijn op het beperken van overlast en risico’s. Zo moeten minderjarigen bijvoorbeeld niet in coffeeshops mogen komen en dat moet ze dan ook niet makkelijk worden gemaakt.

Mei

Initiatieven om de stad bereikbaarder te maken verdienen de aandacht van de VVD. Zo ook het plan van de kabelbaan. Naar aanleiding van het haalbaarheidsonderzoek, in opdracht van de Groningen City Club (GCC) uitgevoerd, werd van de raad gevraagd om dit project te omarmen. De VVD ziet kansen voor de kabelbaan. “Een snel alternatief om met het openbaar vervoer op de Grote Markt te komen. De kabelbaan zou een mooie aanwinst zijn voor de stad. Openbaar Vervoer waar geen overheidsgeld bij moet. Een unieke kans voor Groningen en bovendien ook nog een duurzamer vervoersmiddel dan bijvoorbeeld bussen”, aldus fractievoorzitter Sabine Koebrugge. Zij voelde zich gesteund door de Groninger City Club die al ruim 80.000 euro geïnvesteerd heeft in het onderzoek naar de kabelbaan en graag had gezien dat er eindelijk werd doorgepakt. Bovendien meldde zich ook al een bedrijf dat wel een financiële bijdrage wilde leveren aan de kabelbaan. De GCC heeft aangegeven in de huidige raadssamenstelling geen kans te zien voor de kabelbaan en wacht, tot een nieuwe raad geïnstalleerd is, met een nieuwe poging. Lees hier meer over de kabelbaan.

Juni

Bij het debat over de jaarrekening van 2015 gaf de VVD nogmaals aan hoe belangrijk de gesprekken met de sportverenigingen zijn geweest waardoor de tariefsverhoging achterwege kon blijven. De breedtesport zou daarnaast ook moeten profiteren van de komst van het topsportzorgcentrum. De topsport kan evengoed van de breedtesport profiteren als andersom en daarom zal er, op initiatief van de VVD, een symposium georganiseerd worden over het nut van het zorgcentrum voor de breedtesport. Raadslid Jasper Honkoop zet daarnaast in op een duidelijke vinger aan de pols: “Eens in de vijf jaar evalueren zou immers betekenen dat een gehele raadsperiode niks geëvalueerd zou worden, een gang van zaken die niet kan rekenen op de steun van de VVD”.

Mensen die zonder werk zitten en in een sociaal isolement dreigen te komen kunnen maatschappelijk betrokken blijven en bouwen aan hun netwerk. Met de hulp van de vrijwilligersmakelaar probeert de gemeente vrijwilligers en sportverenigingen bij elkaar te brengen. Het initiatief van Stadjer Patrick Kampherbeek kon op de steun van de VVD rekenen. Volgens raadslid Jasper Honkoop kan de vrijwilligersmakelaar tips geven en een spin in het web zijn voor vrijwilligers. “We hebben driehonderd verenigingen. Er is dus nog genoeg te doen”. Via deze link vindt u het voorstel.

Juli

Kindermishandeling moet aangepakt en voorkomen worden. De veiligheid van ieder kind moet gewaarborgd worden. Volgens steunfractielid Elisabeth Akkerman is signalering van verwaarlozing en mishandeling van schoolgaande kinderen daarom noodzakelijk, net als het bespreekbaar maken van kindermishandeling. Om dit mogelijk te maken pleit zij in een opinieartikel voor het aanstellen van een aandachtsfunctionaris in het onderwijs. Deze functionaris gaat preventief te werk, maar biedt vooral praktische handvatten voor de docent bij het bespreken van de situatie met de ouders.

In navolging van de oproep van Elisabeth heeft fractievoorzitter Sabine Koebrugge tijdens het Voorjaarsdebat 2016 een motie ingediend om te investeren in aandachtsfunctionarissen in het onderwijs. “Kindermishandeling verdient namelijk een aanpak die daadwerkelijk helpt”. De motie werd unaniem aangenomen door de raad.

“Wij dringen al langere tijd aan op een goede commerciële invulling van de Oostzijde van de Grote Markt”, aldus raadslid Max Blom. Met de komst van een WestCord Hotel lijkt hier nu gehoor aan gegeven te worden. De ontwikkeling op de hoek van de Grote Markt/Oosterstraat komt nu ook in een stroomversnelling om de oostwand van de Grote Markt als geheel te vernieuwen.

Augustus

De VVD is deze maand de straat op gegaan om met de mensen bij te praten over stad en (omme)land en met hen hierover van gedachten te wisselen. Dit gebeurde onder het genot van een vers bakje koffie van onze ‘Bakkie Doen-truck’ op de Grote Markt. Wij hebben hierbij veel mensen mogen spreken over wat er in hun ogen nog beter kan in zowel Nederland als de stad. De vele goede, kritische en positieve gesprekken maakten het geheel tot een groot succes.

September

De gemeente Groningen, Rijksuniversiteit Groningen en Hanzehogeschool zouden een plan tot verbod op ontgroeningen willen invoeren voor alle studentenverenigingen. De fracties van VVD en Student & Stad stellen daarom schriftelijke vragen aan het stadsbestuur. “Hierdoor worden niet de plegers van strafbare feiten gestraft, maar juist de studenten van goede wil die lid willen worden van een studentenvereniging”, aldus fractievoorzitter Sabine Koebrugge. De focus moet liggen op het aanpakken van de strafbare feiten, “of dat nou midden in de samenleving is of binnen de muren van een besloten vereniging”. Niet op ontgroeningen zelf. Daar gaan de verenigingen zelf over.

De stad Groningen kan meer investeren in het onderwijs door leerlingen eerder en laagdrempeliger vaardigheden, talenten en zelfvertrouwen te ontwikkelen. Om dit mogelijk te maken presenteerde steunfractielid Jasper Boter, namens de VVD en partners uit de stad, een nieuw onderwijsinitiatief dat de kennismaking met beroep en techniek al op de basisschool laat beginnen. “We vertrouwen erop dat dit project een bijdrage kan leveren aan het ontwikkelen van vooral technische talenten van alle leerlingen, zodat zij bewust kunnen kiezen voor een vervolgopleiding met een technische inslag, waarmee zij daarna ook bewust kunnen werken binnen de technische sector”.

Oktober

“Een ondernemer moet niet verplicht worden open te gaan op zondagen”, aldus steunfractielid Elisabeth Akkerman over de zondagsboete in winkelcentrum Paddepoel. “Het is een betreurenswaardige situatie. De partijen, huurder en verhuurder, hebben wel de vrijheid om afspraken met elkaar te maken”. De gemeente is in dit geval geen partij in de afspraken. De zondagsopenstelling staat daarom wat de VVD betreft niet ter discussie. De VVD wil met minder regels meer mogelijkheden bieden voor ondernemerschap, zoals de zondagsopenstelling, en geen verplichtingen opleggen.

“Is samenwerking tussen hoger onderwijs en het bedrijfsleven uit den boze of gewenst? Krijg we dan een ‘Coca-Cola-universiteit’, zoals critici vrezen, of helpt het de universiteiten juist vooruit?” Dat laatste stellen fractiemedewerker Eelco Luurtsema en raadslid Jasper Honkoop van de VVD: “Kijk naar Tesla, beide werelden kunnen veel van elkaar leren.” In de kern komt de onafhankelijkheid van het onderzoek tot zijn recht wanneer bedrijf en universiteit transparant zijn over de belangen, voordelen en risico’s. Ook moet voor alle betrokkenen niet alleen duidelijk zijn wát de voorwaarden voor samenwerking zijn, maar ook wáárom ze er zijn. Het gehele artikel is via deze link te lezen.

November

Met het oog op de herindelingen is de OZB voor bedrijven momenteel uit verhouding ten opzichte van andere gemeenten. De VVD ziet de hoge OZB voor bedrijven graag tegen het licht gehouden. “Groningen vraagt aanzienlijk meer dan omliggende gemeenten, maar ook aanzienlijk meer dan vergelijkbare steden”, aldus fractievoorzitter Sabine Koebrugge.

Het begrotingsdebat 2017 was ook voor de VVD reden om stil te staan bij de kansen voor kinderen, in het bijzonder in het onderwijs. Middels een tweetal moties willen wij inzetten op de ontwikkeling van kinderen om hen een beter toekomstperspectief te geven.

De VVD ziet de cultuursector graag gezamenlijk optrekken wanneer het aankomt op ondersteuning en kostenbesparing. Om dit te bereiken diende raadslid Jasper Honkoop, tijdens de behandeling van de cultuurnota, een motie in. Voor culturele instellingen zijn ondersteunende taken zoals personeelszaken, juridische zaken en financiën belangrijk voor hun welzijn en toekomstbestendigheid. Als zij elkaar hierin ondersteunen en meer samenwerken kan er ook meer bereikt worden.

Voor de VVD staat voorop dat draagvlak in de wijk van groot belang is om over te gaan tot de invoering van betaald parkeren. Een jaar geleden sprak de VVD al met veel bewoners over de mogelijke van een dergelijke maatregel in onder meer de Professorenbuurt-Oost. Deze maand zou de invoering hiervan definitief gemaakt worden, echter heeft de VVD net als de bewoners geconstateerd dat er veel verdeeldheid is over het nut en noodzaak van betaald parkeren. Waar voldoende draagvlak is, kan betaald parkeren wel degelijk ingevoerd worden. Fractievoorzitter Sabine Koebrugge benadrukte dat er ook gekeken kan worden naar verschillende tijdsvensters voor betaald parkeren, evenals het nader uitwerken van bewonersinitiatieven. Het college heeft hierop besloten het voorstel in te trekken en in het voorjaar met een nieuw voorstel te komen om de aanpak van het probleem zo min mogelijk te vertragen.

December

Het openhouden en verder versterken van Groningen Airport Eelde is voor de VVD van belang om de werkgelegenheid en bereikbaarheid van Noord-Nederland te bevorderen. De onderliggende onderzoeken tonen een aantrekkelijke reizigersmarkt en tevens kansen voor de goederenmarkt in stad en ommeland. De VVD erkent dat een financiële bijdrage vanuit het bedrijfsleven belangrijk is, maar de gemeente is nu aan zet om een signaal af te geven middels een positief besluit. “De raad staat voor een keuze en de VVD maakt nu een keuze: investeren!”, aldus raadslid Jasper Honkoop. Het voorstel werd met een ruime meerderheid in de raad aangenomen waardoor de wethouder, Joost van Keulen, met een duidelijke boodschap op pad kan: investeren in de toekomst van Groningen Airport Eelde.

De afgelopen maanden haalden wij informatie op uit onder meer de Wijert-Zuid. Eén van de wederkerende punten was het groenonderhoud in de wijk. Voor de VVD reden om de handen uit de mouwen te steken en zelf in de wijk te gaan schoonmaken. Een flink aantal stoepen werd schoongeveegd en parkeerplaatsen werden weer zichtbaar. Al met al een geslaagde actie waarbij we goede gesprekken hebben mogen voeren met buurtbewoners tijdens de schoonmaak.

Met de recente diefstallen en bedreigingen in de Folkingestraat kwam de burgemeester met het voorstel om voor een periode van een jaar camera’s op te hangen op de ‘Gele loper’ (Museumbrug tot einde Oude Kijk in ’t Jatstraat). Na een succesvolle aanpak in het A-kwartier is een groot deel van de overlast naar Nieuwstad verplaatst. De VVD was net als een jaar eerder voorstander van het verbeteren van de veiligheid door middel van cameratoezicht. De maatregelen blijken ook effectief getuige de resultaten van de tijdelijke politiecamera’s. Tijdens de raadsvergadering werd door de fracties van D66, GL, SP, PvdD en 100% echter een amendement ingediend om voor slechts een half jaar camera’s op te hangen. De VVD heeft zich, gesterkt door het draagvlak onder bewoners en ondernemers, verzet tegen dit amendement. Dezelfde discussie zal over een half jaar weer terugkeren in de raad. Ook dan zal voor de VVD de veiligheid van Stadjers en bezoekers voorop staan.