Kinderboerderij Stadspark

In de raadscommissie Beheer en Verkeer van november 2015 was de positie van de kinderboerderij in het Stadspark aan de orde. De exploitatie is namelijk een kostenpost voor de gemeente en het college zocht naar mogelijkheden om die kosten terug te brengen.

Daarbij opperde het college om de kinderboerderij te verplaatsen naar het SuikerUnie terrein om het te laten beheren door het daar reeds aanwezige Terra college.

Om kort te gaan: de VVD fractie vindt dat een slecht plan. De kinderboerderij heeft een uitstekende en historische plek in het Stadspark, te midden van de rust en het groen. Bovendien is een dit jaar geheel vernieuwde speeltuin in de nabijheid en is een toiletgebouw en kiosk onderdeel van het bijbehorende gebouw. Er is achterstallig onderhoud aan de dierenverblijven, maar dat komt omdat het onderhoud is uitgesteld. Daar ligt 4 ton voor op de plank.

Kortom, de reuring die de kinderboerderij in deze omgeving geeft is zeer passend en past goed in het karakter van dit ooit door Scholten als kado aan de stad geschonken park. Verplaatsing naar het (helaas) nog onontwikkelde SuikerUnie terrein zou de aanloop decimeren en het einde betekenen van de kinderboerderij. En dat zou een zeer treurig lot zijn voor een voorziening waar generaties al decennia veel plezier aan beleven. (En ja, ook ik kwam er vroeger al met mijn ouders en grootouders.)

Gelukkig werd de tegenstand tegen de verplaatsing in de raad breed gedeeld. De wethouder liet daarop weten de plannen niet verder te ontwikkelen.

Max Blom

Raadslid VVD