Verslag van gesprek met Gerard Kemkers

Op 21 september 2017 komt een groot deel van de VVD-ers op de fiets naar het Sportpark Corpus den Hoorn in het zuiden van de Stad. Op dit complex trainen alle teams van FC Groningen. In het gebouw van de jeugd op het trainingscomplex gaan we vanuit de commissie Regionale Politiek in gesprek met Gerard Kemkers. Hij is lid van het MT van FC Groningen en gaat over de jeugdopleiding, talentontwikkeling en het Topsportzorgcentrum. Daarnaast kan Gerard Kemkers bevlogen vertellen over bewegen en vitaal oud worden.

Al snel in zijn presentatie, die door een behoorlijke groep vanuit onze partij is bezocht, werd duidelijk dat Gerard zijn taken bij dé FC ruim ziet. Hij wil breder dan alleen FC Groningen de talenten ontwikkelen van kinderen. Hij maakt zich zorgen over de bewegingsarmoede en de gezondheidsproblemen, die dat op lange termijn oplevert.

Een aantal punten dat langskwam was dat Gerard wil dat er een campagne start om voetbalvereningingen meer te laten investeren in de opleiding en trainingen niet door willekeurige vaders maar mensen met diploma's (jongeren met de diploma van de ALO en jeugdig enthousiasme)  te laten leiden. Sport is niet alleen belangrijk om de huidige generatie mensen gezond te houden, maar kan zeker ook verbinden en een mooi visitekaartje.

Het was een geslaagd bezoek, dat ons een inkijkje heeft gegeven in FC Groningen, talentontwikkeling in de breedste zin van het woord, de inrichting van het Topsportzorgcentrum en in de motieven en drijfveren van Gerard Kemkers.