VVD in gesprek met Gyas

De introductie van stalen damwanden in het Noord-Willemskanaal dreigt teveel golfslag te veroorzaken en zo het kanaal onveilig en/of niet goed bevaarbaar te maken. Naar aanleiding van een motie van de VVD heeft de Groningse gemeenteraad zich recent unaniem uitgesproken voor een veilig en bevaarbaar Noord-Willemskanaal. De raad vraagt het college zich hiervoor maximaal in te zetten en met provincie en waterschap samen te werken om dit mogelijk te maken.

De Groningse roeiers zetten Groningen als breedte- en topsportstad op de kaart. Met deelname aan alle Olympische spelen sinds midden jaren ’80. Met de Hel van het Noorden, die nationaal en internationaal talent aantrekt. Met 2000 leden, die bij hun verenigingen zowel gezonde inspanning als gezellige ontspanning vinden.

Tegelijkertijd heerst er bij Gyas en de Hunze begrijpelijk en terecht onrust. Nog maar net bekomen van het verlies van Harkstede, zien zij een reëel risico dat het Noord-Willemskanaal, hun roeiwater, meer golfslag krijgt als gevolg van stalen damwanden. Naar aanleiding van deze en andere zorgen (oa over de vergunningverlening voor de Hel van het Noorden en de bereikbaarheid van het Gyaspand) heeft de VVD met Student en Stad bespreekpunten opgesteld. En heeft de VVD een motie ingebracht bij de raadsvergadering. Opdat ook in de toekomst nog geroeid kan worden op het Noord-Willemskanaal!