De Verlengde Schooldag 2.0

Onderwijs maakt de toekomst. Wie we zijn en wie we later worden wordt voor een groot deel bepaald tijdens alle jaren in onze jeugd dat we onderwijs volgen. In de klas maken we vrienden voor het leven en leren we sociale vaardigheden. Daarnaast vergaren we kennis en kunde, zodat we later een passende baan kunnen vinden en in ons levensonderhoud kunnen voorzien.

De digitale revolutie, het internet of things en verdergaande robotisering zullen onze wereld blijvend veranderen. We moeten de volwassenen van 2030 en daarna voorbereiden op deze toekomst. Digitale vaardigheden, vertrouwdheid met techniek en voldoende vaardigheden om de toekomst aan te kunnen moeten je geleerd worden op school.

Dit is de reden dat Jasper Boter en Jasper Honkoop, samen met Maarten van de Laan van de PvdA het plan voor de Verlengde Schooldag 2.0 ondersteunen en actief voor het voetlicht brengen. Dit plan verdient financiering om nieuwe energie te krijgen en wij doen samen met O2G2, Maria Jongsma, SKSG, OTP, obs De Pendinghe, obs De Sterrensteen en obs Karrepad en allemaal betrokken personen bij alle genoemde organisaties een beroep op de intensiveringsmiddelen leren van dit jaar.

De Verlengde Schooldag 2.0 biedt leerlingen van groep 6/7 de mogelijkheid om de naschoolse uren onder begeleiding van pedagogische medewerkers en gastdocenten uit de praktijk op een didactische en onderwijskundig verantwoorde wijze in aanraking te komen met technische beroepen (ICT, Appbouwer) en oude blijvende ambachten (bv bakker, loodgieter, stratenmaker) op een actieve en praktische manier.

Verlengde Schooldag 2.0 biedt een andere blik op techniek en werpt een blik op toekomstige beroepspraktijken. Onderwijs blijft tenslotte ook in een veranderende wereld de beste sociale voorziening die we hebben. Jasper Boter zal zich hier de aankomende tijd sterk voor maken.