Gemeenteraadsverslag 31 mei 2017

Herijking Internationaliseringsbeleid 2017-2020

De stad Groningen wordt steeds internationaler. Dit heeft niet alleen economische gevolgen maar ook gevolgen voor de inrichting en de toekomst van de stad als geheel. Om die reden is voorgesteld om de missie en visie aan te scherpen: internationalisering hoort bij onze visie op de toekomstige stad. Het internationaliseringsbeleid van Groningen is er op gericht om activiteiten te faciliteren en te versterken die bedoeld zijn om internationaal talent aan te trekken, een prettig verblijf te bieden, en economisch te laten renderen. Ook dient het om eigen ambities als the “Next City” te helpen ontwikkelen en bij ons opgedane kennis en ervaringen in het buitenland te delen en toe te passen. Bij dit internationale dynamische speelveld hoort een beleid dat zich mee ontwikkelt met deze nieuwe trends. De herijking kan als een vooruitgang worden gezien ten opzichte van de voorgaande nota. De focus wordt verlegd naar innovatie, aantrekken van talenten en het blijft Groningen als bruisende kennisstad in het internationale speelveld. Belangrijke elementen die Groningen zowel internationaal als landelijk op de kaart kunnen zetten.

Reitdiepzone

Door het aantrekken van de woningmarkt is er hernieuwde belangstelling voor de Festivallocatie Reitdiephaven. Het plan is om een woontoren van 20 lagen met 75 appartementen te bouwen op deze locatie. Enerzijds begrijpen wij goed dat bewoners zich zorgen maken over de effecten van de hoogbouw in hun directe omgevingen. Wij zien dan ook ruimte voor de buurt om mee te beslissing over de ontwerpen en optimalisaties. Anderzijds wordt met de komst van de woontoren voorzien in de vraag naar betaalbare woningen in de stad Groningen. De stad Groningen staat voor een grote opgave op het gebied van wonen. Veel mensen zijn op zoek naar betaalbare woningen in de stad Groningen en de stad heeft te maken met een enorme krapte op de woningmarkt. Er dient dan ook  eerst te worden gebouwd op plekken binnen de stad Groningen. Zo houden we de stad compact. Het Alternatief is uitlegwijken en dat willen we niet, zeker niet zolang er mogelijkheden binnen de Stad zijn. Daarbij kan gedacht worden aan locaties zoals SuikerUnie,Eemskanaalzone, Oosterhamrikzone en dus ook Reitdiephaven. De planontwikkeling festivallocatie Reitdiephaven kan dan ook op de steun van de VVD rekenen.

Watervisie:

In de Watervisie staat onder andere dat het totaal aantal ligplaatsen van woonschepen in de stad toeneemt, maar het aantal woonboten in de Diepenring juist afneemt. De Watervisie is een goede visie die bij kan dragen aan het kwaliteit van het wonen op water. Als je naar de kwaliteit van de boten kijkt is er inderdaad nog veel winst te behalen. Goed onderhoud en de kwaliteit van de schepen draagt bij aan mooi water. Daarnaast is in de Watervisie een onderzoek naar een verbod op kamerverhuur op het water opgenomen. Dit om de praktijk van grootschalige commerciële kamerverhuur met weinig woonkwaliteit op het water aan te kunnen pakken. Het onderzoek naar het eventueel verbieden van jongerenhuisvesting op het water is een standpunt waar de VVD zich niet in kan vinden. De kwaliteit van de schepen is niet per sé afhankelijk van de doelgroep die erop woont. Als je bijvoorbeeld kijkt naar de schepen in de woonschepenhaven die voor jongerenhuisvesting wordt gebruikt zie je dat deze schepen in zeer goede staat, dan wel nieuw staat verkeren. Om deze reden hebben wij samen met D66 een motie ingediend waarin wij aangeven tegen een verbod van jongerenhuisvesting op het water te zijn. De verlenging van de terrasvergunning van Ludina kan wel op onze steun rekenen. Het is tot nu toe, een goed en geslaagd experiment wat verder gebruikt kan worden in de uitvoering van de watervisie.

Verder is ingestemd met het ontwerp voor de herinrichting van de kruising Wilhelminakade-Prinsesseweg, om zo een veiligere kruising te creëren. Ten slotte is ook unaniem akkoord gegaan met het voorstel van B&W om overbodige regels uit de Algemene plaatselijke verordening (APVG) te schrappen. Kinderen mogen weer stoepkrijten zonder de kans op een boete.