Update flexibele parkeerplaatsterrassen

Goed nieuws! Ons initiatief voor parkeerplaatsterrassen in de zomer is positief ontvangen door het college. Het is de bedoeling dat in de zomer van 2018 een pilot plaatsvindt.

Onze fractievoorzitter Sabine Koebrugge heeft samen met Tom Rustebiel van D66 schriftelijke vragen gesteld of parkeerplaatsen bij mooi weer tijdelijk benut kunnen worden voor terrassen. In Groningen lopen terrassen snel vol in de zomer, terwijl parkeerplekken soms leeg blijven.  Het college is positief over dit initiatief. Volgens het college passen de parkeerplaatsterrassen goed binnen de manier waarop in Groningen op zoek kan worden gegaan naar andere manieren van het gebruik van de openbare ruimte. Het experiment kan starten vanaf de zomer 2018. Na evaluatie moet blijken of de parkeerplaatsterrassen ook de zomers erna ingezet mogen worden.

Naast voorwaarden voor draagvlak en parkeerdruk zullen er ook voorwaarden komen rondom veiligheid en kwaliteitseisen. Om dit experiment te laten slagen is het belangrijk dat alle belanghebbenden, zoals ondernemers, buurtbewoners, politie en gemeente samen met elkaar optrekken. Eind 2017 horen we meer over het experiment. Wordt vervolgd dus!