Bezoek aan OOGTV

Op dinsdag 2 februari bracht de commissie gemeentelijke politiek een bezoek aan OOGTV. Wij werden hartelijk ontvangen door directeur Evert Janse en politiek verslaggever Ecco van Oosterhout. Deze lokale omroep bestaat al sinds 1984 verzorgt radio en televisieprogramma's en is  actief op social media. Sinds kort is ook de nieuwe app van OOG, Ooggetuigen, te downloaden. Het personeel bestaat uit 14 betaalde krachten en 150 tot 160 vrijwilligers waaronder 20 tot 30 stagiaires. Talentontwikkeling is dan ook een van de belangrijke taken van de lokale omroepen.

Door Jelle Jan Koopmans

Veel jongeren krijgen hier de mogelijkheid op een laagdrempelige manier ervaringen op te doen met de journalistiek en het tv en radiowerk. Zo hebben Wilfred Genee en Arjan Lubach bij OOGTV de eerste ervaringen met televisie opgedaan. Overigens is er ook plek voor de ouderen, de oudste vrijwilliger is 82 jaar. OOG richt zich dan ook op een breed publiek, waarbij het de bedoeling is alle doelgroepen te bedienen. De uitzendingen van OOGTV vinden plaats tussen 17.30 – 19.00. Een raad van toezicht van vijf mensen en een omroepraad van zeven mensen waken over de kwaliteit van de omroep.

OOG heeft een budget van 800.000 euro waarvan ongeveer 300.000 euro afkomstig is uit reclame-inkomsten en productieopdrachten. In de nieuwe mediaplannen van de staatssecretaris is het de bedoeling het aantal regionale omroepen terug te brengen tot 5 clusters en de 270 tot 280 landelijke lokale omroepen terug te brengen tot 62, elk met een subsidie tussen de 500.000 en 1 miljoen euro. Het streven is daarbij dat de helft van de inkomsten uit eigen inkomsten bestaat. Op zich ziet oog deze plannen met vertrouwen tegemoet. Dat geldt ook voor de nieuwe omroepnota van de gemeente. De omroep is volop bezig met initiatieven om de gewenste jonge kijkers aan de zender te binden. Wel is er volgens OOG een algemene zorgelijke tendens waarbij er steeds minder journalisten komen en steeds meer voorlichters. Hierdoor komt de onderzoeksjournalistiek in de knel. Zo kan het zijn dat er in sommige gemeente geen enkele journalist meer aandacht besteed aan de raadsvergadering. Dat is niet alleen schadelijk voor de journalistiek maar uiteindelijk ook voor het democratisch proces.

Al met al dus een interessante bijeenkomst die werd afgesloten met een leuke rondleiding en een geanimeerde discussie over hoe er wellicht meer kijkers konden worden gewonnen.