VVD tegen subsidie voor het basisinkomen van MIES

Tijdens de raadsvergadering van woensdag 30 maart is gesproken over het collegevoornemen een gemeentelijke subsidie van €4740 toe te kennen aan het burgerinitiatief van MIES met een basisinkomen. De gemeenteraadsfractie van de VVD is tegen.

Het experiment
De stichting Maatschappij tot Innovatie van Economie en Samenleving (MIES) heeft vorig jaar april het experiment ‘OnsBasisinkomen’ gelanceerd. Het experiment heeft tot doel door crowd-funding voor individuele Nederlanders een jaar een basisinkomen van 12.000 te realiseren. Wat is het basisinkomen? MIES: “iedere Nederlandse volwassene krijgt een vast bedrag uitgekeerd om van te leven, ongeacht woonsituatie, inkomen of bezit. In ruil worden alle bestaande uitkeringen, toeslagen, aftrekposten en heffingskortingen afgeschaft.”

Het eerste Nederlands basisinkomen, voor Frans Kerver, werd in juni 2015 gerealiseerd. Dit najaar komt, na loting, een bijstandsgerechtigd echtpaar in aanmerking voor een tweede basisinkomen van een jaar lang maandelijks €1.000. Conform de Participatiewet moet deze gift worden ingehouden op de uitkering. MIES heeft daarom de gemeente gevraagd de korting te compenseren.

Waarom het college voor is
Het college heeft aangegeven dat het niet voor invoering van het basisinkomen is. Het wil zich ook inhoudelijk niet verbinden aan het initiatief en stelt het dat “het initiatief voor discussie vatbaar” is. Toch ziet het redenen om het initiatief te steunen met een subsidie.

Het college ziet het initiatief namelijk als “een uitnodiging voor vernieuwing en het stimuleren van burgerinitiatief.” Het college stelt ook dat experimenteren een belangrijk aspect is van innovatie in de sociale zekerheid en dat experimenten, hoe kleinschalig ook, daarbij kunnen leren wat wel en niet werkt. Het college ziet raakvlakken tussen bestaande gemeentelijke experimenten en het initiatief van MIES en vindt het bijzonder dat zoveel particulieren hebben bijgedragen aan het initiatief van MIES.

Waarom de VVD tegen is
De VVD is tegen het basisinkomen en dus tegen het financieel ondersteunen van experimenten met het oog op het basisinkomen. Ook als veel particulieren bijdragen aan een initiatief, blijft wat de VVD raadsfractie betreft het doel van het initiatief voorop staan. Relevante, leerzame raakvlakken met bestaande gemeentelijke experimenten ziet de VVD niet. Daarnaast verwacht de VVD overigens dat van een dergelijk kleinschalig, niet-wetenschappelijk experiment ook weinig geleerd kan worden.

Waarom is de VVD zo gekant tegen het basisinkomen? Omdat een basisinkomen voor alle volwassen stadjers onbetaalbaar, onuitvoerbaar en ontzettend afleidend is van kansrijkere experimenten. Alle circa 160.000 volwassen stadjers €1000 per maand aanbieden, kost de stad al snel meer dan anderhalf miljard euro, anderhalf keer de stadsbegroting. Dit geld gaat vooral naar mensen die geen inkomensondersteuning nodig hebben – en de €1000 (en meer!) in de vorm van extra belasting weer terug mogen storten in de stadskas. Dit rondpompen van geld zal geen besparing opleveren op de tijd van ambtenaren. Ook zal de combinatie van €1000 zonder inspanningsverplichting en hoge belastingen mensen ontmoedigen om te werken. Of, zoals een G1000-deelnemer en voorstander van het basisinkomen zei: “Waarom zou ik nog gaan vakkenvullen?” Tegelijkertijd leidt dit initiatief af van de vraag hoe meer mensen uit de bijstand naar een actieve rol in de maatschappij (oa met de tegenprestatie) en werk kunnen worden begeleid.

Dualisme: tegen collegevoornemen
Kern van het dualisme is dat het bestuur bestuurt en de raad kritisch en onafhankelijk controleert. Dat kan betekenen dat een coalitiepartij zich uitspreekt tegen een collegevoornemen. Bij bespreking van de subsidie bleek van de coalitiepartijen alleen de VVD tegen de subsidie. Ondanks onze steun (met CDA en SP) voor een motie die het college verzoekt het experiment niet te subsidiëren, wordt de subsidie helaas dus toch verleend.

Met hartelijke groet,

Jasper Honkoop
Raadslid VVD Groningen

Opmerkingen over basisinkomen of bijstand? Stuur een bericht naar Jasper.