Woordvoering Geothermie

Voorzitter,

Een spannend moment vandaag, want de raad beslist vandaag over een gigantische investering. Een investering die kan leiden tot een enorme boost voor de energietransitie, maar ook het risico in zich heeft om een grote teleurstelling te worden. We hebben nog niet zo lang geleden gezien wat voor gevolgen een project kan hebben waar enthousiast mee ingestemd wordt, maar wat uiteindelijk niet is geworden wat we met elkaar beoogd hadden. Het infoversum.

U mag best weten dat ik dit zelf ook een spannende beslissing vind en de woordvoeringen in de commissievergadering - en vandaag - gehoord hebbende, ben ik duidelijk niet de enige. De risico’s die geothermie met zich meebrengt, heb ik tijdens de commissievergadering al genoemd (put werkt niet naar behoren, alternatief - de biomassacentrale - werkt ook niet of is niet snel genoeg af, het netwerk blijkt niet genoeg de warmte te kunnen verplaatsen, risico van aardbevingen, er zijn onvoldoende afnemers, financiële risico's, de overheid als energieleverancier, zeggenschap binnen de BV, red.). Het college kan deze risico’s weerleggen en als raad moeten we daar op kunnen vertrouwen. Er zijn ook diverse onderzoeken gedaan en zijn het afgelopen jaar uitvoerig geïnformeerd. Dank daarvoor aan het college en aan de heer Ubbens die een groot deel van de organisatie van de expertmeeting in januari op zich heeft genomen. Nu moeten we een beslissing nemen.

Dat het een riskant project is, is duidelijk. Dit zal ook een belangrijke reden zijn waarom private partijen deze uitdaging (nog) niet aandurven. Als wij op de energietransitie in willen zetten om onafhankelijker van gaswinning te worden, moeten uitdagingen als deze wél aangegaan worden. De VVD maakt daarom de keuze om nu wel te kiezen voor deze investering. Dit neemt echter niet weg dat de VVD fractie vindt dat tijdens het project steeds beoordeeld moet worden of het nog verstandig is om door te gaan. Vraag aan het college is daarom hoe het college de raad zal blijven betrekken bij deze besluiten wanneer het alleen nog aandeelhouder is binnen Warmtestad BV.

Daarnaast is de VVD van mening dat er wanneer de boring slaagt en er gebruik gemaakt kan worden van de geothermische bron, er optimaal de ruimte is om te experimenteren met deze vorm van energie. Niet alleen door Warmtenet, maar ook door andere - misschien ook wel commerciële - partijen. Er wordt immers een behoorlijke subsidie vanuit de overheid verstrekt. Dan wil je ook alle ruimte hebben om de energietransitie vorm te geven. Hoe wil het college dit bevorderen?

Tot slot hebben we gisteren een brief ontvangen waaruit - naast een paar positieve ontwikkelingen - ook een negatieve ontwikkeling blijkt. Waar ook de VVD van geschrokken is. Het college geeft in de brief al aan dat het nog steeds vertrouwen heeft in het organiseren van een afzetmarkt die voldoet aan de eisen van de business case. De RUG heeft wel vertrouwen in het project, maar het contract maar deels getekend. Waarom is er ineens onduidelijkheid ontstaan over of het wenselijk is om het rekencentrum via geothermie van energie te voorzien? En is er een kans dat de RUG alsnog tekent of kunnen we beter inzetten op andere gebruikers?

De VVD heeft nog een aantal vragen en verwacht dat er ook in de toekomst vragen zullen blijven komen gezien de risico’s van dit project. We verwachten daarom ook van het college dat zij de raad zeer actief zullen (blijven) informeren over de ontwikkelingen.

Dankuwel.