Groningse sport kan duurzaam geld besparen

De fracties van GroenLinks en de VVD zien kansen voor Groningse sportverenigingen om met energiebesparende maatregelen te verduurzamen én geld te besparen. Hiervoor heeft de Groningse sport naast ruimte voor eigen initiatief de juiste mix nodig van landelijke initiatieven, gemeentelijke begeleiding en samenwerking met lokale bedrijven en kennisinstellingen. GroenLinks en de VVD slaan daarom de handen ineen en hebben het college schriftelijke vragen hierover gesteld.

Verenigingen kampen met oplopende exploitatiekosten door verouderde accommodaties, verlichting en gestegen energiekosten. Het verduurzamen levert de verenigingen geld op en is ook goed voor milieu. Glimina Chakor van GroenLinks en Jasper Honkoop van de VVD: "Om grote, ambitieuze stappen te zetten naar een duurzamere, efficiëntere sport zijn veel kleine concrete maatregelen nodig. Dat vereist samenwerking van veel partijen, een gemeente die het voortouw neemt en ruimte voor initiatief van de verenigingen.”

GroenLinks en de VVD willen weten of er actief beleid wordt gevoerd op dit gebied. De gemeente kan bijvoorbeeld een lijst concrete energiebesparende maatregelen aan sportverenigingen voorleggen, reeds bestaande Groningse best practices onder de aandacht brengen of een informatieavond organiseren. Hiermee levert de sport ook een bijdrage aan het bereiken van de doelstelling van de gemeente Groningen om in 2035 energie neutraal te worden.

Bijkomstig voordeel is dat het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) op 1 september een nieuwe subsidieregeling publiceerde. Met deze regeling wil het ministerie sportverenigingen stimuleren duurzamer en energiezuiniger te worden. Subsidie kan worden aangevraagd voor onder meer LED verlichting, isolatie, zonnepanelen en zonneboilers. Daarnaast kunnen sportverenigingen een borgstelling krijgen voor een lening waarmee zij de investering kunnen doen.

GroenLinks en de VVD Slaan de handen ineen en hebben het college schriftelijke vragen hierover gesteld. Zij hopen dat sportverenigingen massaal duurzaam geld gaan besparen.